Share This Article
Chiny, jako jedna z największych światowych gospodarek, zapewniają dostęp do produktów o coraz wyższej jakości. Nie dziwi więc, że są jednym z głównych importerów towarów z wszystkich branż przemysłowych. Polscy przedsiębiorcy i konsumenci coraz chętniej sięgają po towary wyprodukowane w Chińskiej Republice Ludowej. W związku z odległością dzielącą Europę i ChRL w imporcie chińskich towarów kluczowy staje się transport — jego przepustowość, transit time, cena oraz bezpieczeństwo. Za pomocą jakich środków transportu sprowadzać towary z Chin?
Ekspresowe pociągi towarowe — szybki i tani na import towarów z ChRL
Jednym z udanych rozwiązań transportowych wykorzystywanych w imporcie chińskich towarów są ekspresowe pociągi towarowe z Chin do Polski. Zróżnicowana oferta usług kolejowych oraz duża przestrzeń ładunkowa umożliwia przewóz różnego rodzaju towarów bez żadnych ograniczeń w zakresie ilości. Za pomocą pociągów towarowych kursujących na Nowym Jedwabnym Szlaku można przewozić zarówno ładunki drobnicowe, jak i całokontenerowe. To sprawia, że z tego typu transportu z powodzeniem korzystają małe, średnie i duże firmy. Ekspresowe pociągi z Chin gwarantują maksymalne bezpieczeństwo podczas transportu. Warto zaznaczyć, że przestrzeń ładunkowa wagonów spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i higieny, co umożliwia przewóz żywności, lekarstw, odzieży, artykułów elektronicznych, narzędzi mechanicznych i elektrycznych, a także podzespołów motoryzacyjnych.
Kolej wykorzystywana jako środek transportu chińskich towarów do Polski oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest kompleksowa obsługa. Spedytorzy zajmują się odebraniem zakupionego towaru bezpośrednio od producenta w ChRL i dostarczeniem go do miejsca docelowego. Mogą organizować przewóz ładunku na terenie Chin (od fabryki do terminala przeładunkowego), w drodze z Chin do Polski, a następnie w RP z terminala przeładunkowego bezpośrednio do adresata. Dzięki temu mają pełną kontrolę nad procesem transportu i regularnie informują klientów o przewidywanym czasie dostawy. Średni okres oczekiwania na dostarczenie towarów z Azji wynosi około 4 tygodni, co stanowi interesującą alternatywę dla długotrwałego transportu morskiego, którego transit time wynosi około 2-3 miesięcy. Kolejowa opcja transportu zapewnia również regularność dostaw, co pozwala rodzimym przedsiębiorcom na bieżące uzupełnianie zapasów magazynowych. Ponadto otwiera ona możliwość dalszego rozwoju i eksportu polskich towarów do krajów azjatyckich.
Należy podkreślić, że przewóz ładunków ekspresowymi pociągami towarowymi nie jest drogi — można go porównać z cenami oferowanymi za transport kontenerowcem. O dokładną wycenę zawsze warto pytać doświadczonych spedytorów. Co ciekawe, przewóz drobnicowy często jest tańszy koleją, niż statkiem, co doceniają przedsiębiorcy importujący mniejsze partie towarów.
Fracht kolejowy — tradycyjny sposób importu towarów z Chin
Przewóz towarów kontenerowcami z CHRL jest nadal dominującym sposobem importu. Jego obciążenie jest jednak tak duże, że często samo zablokowanie miejsca na kontenerowcu może trwać nawet do 1 miesiąca. Do tego dochodzą opóźnienia w przewozie wynikające z rolowania kontenerów oraz niesprzyjających warunków pogodowych i innych zdarzeń losowych, które dodatkowo wydłużają globalny transit time ładunku. W efekcie przewóz kontenerowcem może trwać 2-3 miesiące — czyli nawet 3 razy dłużej niż koleją. Cena za transport całego kontenera może być atrakcyjna — zazwyczaj nieco niższa niż frachtem kolejowym (warto to sprawdzić u spedytora, ponieważ ceny stale podlegają zmianom, a zdarzało się, że przewóz ekspresowymi pociągami towarowymi był tańszy niż statkiem). Warto podkreślić, że w przypadku przewozów drobnicowych cena frachtu kolejowego jest często bardziej konkurencyjna, niż transportem morskim. Przewóz ładunków kontenerowcem jest także mniej bezpieczny, niż koleją. Dość powszechne jest zagubienie kontenera lub jego utrata podczas podróży.
Transport multimodalny — rozwiązanie wygodne i kompletne
W imporcie towarów z Chin często stosuje się transport multimodalny, w którym oprócz kolei czy frachtu morskiego korzysta się także z innych środków transportu — na przykład z samochodów ciężarowych. To właśnie nimi ładunki przewożone są na krótszych odległościach, pozwalających na odbiór towaru w magazynie i dostarczenie go do hubu lub odbiór w terminalu przeładunkowym i dostarczenie do adresata. W ten sposób cały łańcuch dostawy zorganizowany jest przez logistyka i spedytora, bez konieczności zaangażowania klienta. Ro wygodne rozwiązanie pozwalające na dostawę “od drzwi do drzwi”.