Share This Article
Reklamy obecne w różnych mediach i przestrzeni publicznej stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Sprawia to, że bardzo często nie zwracamy już na nie większej uwagi. To z kolei zmusza producentów i twórców strategii marketingowych do ciągłego opracowywania nowych, coraz bardziej zaskakujących i ciekawszych rozwiązań reklamowych. Aby jednak stworzyć skuteczną reklamę, która przynosi korzyści marce, należy najpierw zrozumieć podstawowe cele reklamy.
Jak definiowana jest reklama?
Choć sama reklama ma bardzo duży wpływ na nasze codzienne decyzje zakupowe i pojawia się w wielu kanałach medialnych, to jednak trudno jest zdefiniować jedną precyzyjną definicję tego zjawiska. Dzieje się tak dlatego, że reklama jest bardzo niejednoznaczna i szeroko rozumiana w marketingu i ekonomii czy biznesie. Warto jednak sięgnąć do korzeni. Słowo reklama pochodzi od łacińskiego czasownika reclamare, co oznacza hałasowanie, robienie wrzawy wokół czegoś. Dlatego można uznać, że dość dokładnie odzwierciedla charakter reklamy, ponieważ jest to również najdokładniejsza definicja reklamy. Zatem głównym i najważniejszym celem reklamy jest stworzenie szumu wokół produktu lub marki, czyli przyciągnięcie i zwrócenie uwagi potencjalnych klientów.
Jakie są najważniejsze cele reklamy?
Mówiąc o celach reklamowych, w pierwszej kolejności należy pamiętać, że muszą one nie tylko pasować do naszych pragnień czy intencji, ale także być dostosowane do ogólnej strategii marketingowej marki. Z głównych celów reklamy można wyróżnić sześć podstawowych obszarów. Są to:
- zmiana przekonań o marce,
- zwiększenie świadomości marki,
- generowanie sprzedaży bezpośredniej,
- przypomnienie o produkcie bądź usłudze,
- budowanie wizerunku firmy,
- wsparcie przedstawicieli handlowych i sprzedawców produktu.
Zwiększenie rozpoznawalności marki i świadomości produktu to jeden z najczęściej wybieranych celów reklamy. W ramach tego celu możesz również dotrzeć do klientów z informacją o dostępności produktu. Dlaczego ten cel jest tak często wybierany? Ponieważ ma największy wpływ na sprzedaż, a co za tym idzie na wynik finansowy firmy. Dzieje się tak również dlatego, że świadomość produktu powinna poprzedzać pozytywne nastawienie do marki. Oto jak możesz kształtować preferencje klientów dotyczące produktu. Ten cel reklamy staje się jeszcze ważniejszy w bardziej konkurencyjnych branżach, w których wiele firm rywalizuje o uwagę i zainteresowanie kupujących.
Zmiana przekonań dotyczących marki może być konieczna, aby poprawić ocenę reklamowanego produktu przez potencjalnego klienta w stosunku do innych konkurencyjnych marek. Jest to sytuacja, w której jakaś konkretna cecha produktu jest szczególnie ważna w oczach kupującego. Następnie porównuje inne marki pod kątem tej funkcji. Dlatego ważne jest również tworzenie przewagi konkurencyjnej w tym obszarze, a także określanie wyższości produktu na tle innych produktów konkurencyjnych marek.
Przypomnienie o produkcie lub usłudze
Kolejnym celem, jaki można postawić w kampanii reklamowej, jest przypomnienie o produkcie lub konkretnej usłudze. Ale dlaczego jest to konieczne? Potrzeba takiego celowego działania pojawia się wtedy, gdy mamy do czynienia z rzeczami, które nie są dobrami podstawowymi, konsumpcyjnymi, a raczej wynikającymi z kaprysu, zachcianki lub są dobrami luksusowymi. Ogłoszenia o wycofaniu produktów zwiększają popyt. Oznacza to, że nie tylko chwalą produkt i zachęcają do zakupu, ale także przypominają o konieczności jego uzupełnienia.
Reklama najczęściej kojarzy nam się z chęcią zwiększenia sprzedaży produktów. I tak naprawdę przez większość czasu tak jest. Promując pozytywny stosunek do danej marki i jej oferty poprzez reklamę, sprzedaż w sklepach detalicznych jest znacznie łatwiejsza. Zwykle klient przychodzi do sklepu z pewną świadomością marki lub nawet z określonym zamiarem zakupu, który powstał dzięki reklamie. Jednocześnie takie podejście bardzo dobrze wspiera sprzedawców współpracujących z kupującymi, którzy wywarli dobre wrażenie i mają pojęcie o produkcie lub marce.
Nadal istnieje wiele produktów sprzedawanych bezpośrednio. Czy taki wyrób i marki też powinny być reklamowane? Oczywiście. Odpowiednio ukierunkowana reklama wspierająca sprzedaż bezpośrednią jest nieocenioną pomocą. Dzięki takiemu działaniu klient często jest tym, który szuka brokera, doradcy, konsultanta czy domu wysyłkowego obsługującego daną markę. Dodatkową zachętą może być dostawa bezpośrednio od producenta z obietnicą ominięcia pośredników, co obniża cenę samego produktu bez utraty jego jakości.
Nie można wreszcie zapomnieć o decydującym celu reklamy, jakim jest reputacja firmy. Prawie wszystkie firmy na rynku działają w tej branży. Czasami niektóre marki wybierają nawet ten cel jako swój główny cel marketingowy, całkowicie odkładając cele sprzedażowe na bok. Takie działania przynoszą ogromne długofalowe korzyści i wpływają na długotrwałą obecność marki na rynku, a nawet na szczycie listy konkurencji.
źródło: POSideo