Share This Article
SEO oraz Google Ads to dwa pojęcia wykorzystywane niezwykle często w rozważaniach na temat marketingu internetowego. Trudno się temu dziwić – w końcu to główne elementy pozycjonowania, które skupia się na poprawie pozycji stron www dla wyników organicznych i sponsorowanych.
Tu pojawia się pytanie – czym się one różnią, które z nich można uznać za najważniejsze, i w końcu, jak je wykorzystać? Uporanie się z tymi dylematami jest kluczowe dla skuteczności promocji w Google, dlatego najlepiej zająć się nimi w sposób kompleksowy.
Co to są wyniki organiczne w wyszukiwarce internetowej Google?
Warto zacząć od tego, że są to linki pojawiające się w wynikach wyszukiwania, określane mianem neutralnych, a także bezpłatnych. Oczywiście nie oznacza to, że zdobycie lepszej pozycji w Google umożliwią działania darmowe. Chodzi tu o to, że samo wygenerowanie wyników organicznych nie jest związane z żadną opłatą. Jeśli jednak chcesz, by Twoja strona pojawiła się wysoko na liście, musisz zadbać o realizację rozbudowanej strategii marketingowej.
Z tym właśnie jest związane pozycjonowanie organiczne, które skupia się wokół spełniania wymagań stawianych przez algorytmy Google. To one decydują o rankingu stron, a także o tym, na którym miejscu pojawią się poszczególne linki. Spośród najważniejszych działań wchodzących w skład pozycjonowania należy wymienić:
- optymalizację strony www,
- link-building,
- edycję oraz rozbudowę treści na stronie z użyciem słów kluczowych.
Co to są wyniki sponsorowane? Na czym polega Google Ads?
Skoro linki organiczne są bezpłatne, w tym przypadku mówimy o reklamie i linkach, które pojawiają się dopiero wówczas, gdy zapłacisz. Co ważne, znajdą się one od razu na promowanych pozycjach (najczęściej nad linkami organicznymi).
Żeby więc znaleźć się na pierwszej stronie Google, nie musisz czekać, aż przygotowana strategia przyniesie skutek. Nie oznacza to jednak, że wyniki sponsorowane nie wymagają pracy. Wręcz przeciwnie. Ich pozyskiwanie jest możliwe za sprawą Google Ads.
Jest to bardzo rozbudowany system reklamowy, w ramach którego zarządzasz nie tylko linkami, ale też innymi treściami wyświetlanymi zarówno w wyszukiwarce, jak i na stronach partnerskich. W tym przypadku także konieczne jest opracowanie niezbędnych słów kluczowych, jak również przygotowanie strategii. Ogromne znaczenie ma ponadto ustalenie i zarządzanie budżetem na konkretne kampanie.
Wyniki organiczne i sponsorowane – podstawowe różnice
Zebrane powyżej informacje warto jakość podsumować. Najlepiej poprzez zestawienie linków sponsorowanych z organicznymi. Pozwoli to lepiej zrozumieć pewne mechanizmy, a także podjąć decyzję o skoncentrowaniu działań marketingowych w konkretnym kierunku.
Wyniki organiczne vs sponsorowane |
||
Linki sponsorowane | Linki organiczne | |
Mechanizm wyświetlania | po uiszczeniu opłaty | pojawiają się za darmo |
Co wpływa na pozycję linków | działania reklamowe w Google Ads – gwarancja premiowanej pozycji | pozycjonowanie stron internetowych |
Miejsce na liście wyszukiwania | nad wynikami organicznymi i pod nimi (pojawia się przy nich dopisek „reklama”, by użytkownicy mogli je łatwo zidentyfikować) | zależne od rankingu strony i skuteczności działań pozycjonerskich |
Kiedy widoczny jest efekt realizowanej kampanii? | od razu – linki pojawiają się po wykupieniu reklamy | to zależy – zazwyczaj zdobycie wysokich pozycji dla wybranych słów kluczowych trwa co najmniej kilka miesięcy |
Czy powyższe informacje oznaczają, że musisz wybierać między linkami sponsorowanymi a organicznymi? Wcale nie! Najwięcej korzyści przynosi bowiem strategia kompleksowa, skupiająca się na obu sposobach promocji w sieci.
Reklama w Google Ads pozwoli w stosunkowo krótkim czasie dotrzeć do sporej grupy odbiorców i zwiększyć ruch na stronie, natomiast pozycjonowanie organiczne zagwarantuje długotrwałe efekty dzięki wysokim pozycjom dla najważniejszych fraz. Dzięki temu Twoje strona na stałe stanie się odpowiednio widoczna w sieci. Taka strategia wydaje się więc rozwiązaniem optymalnym.